Diy - hæklet kaj-kage




Er der noget mere lækkert end en kajkage? Nu har jeg søgt nettet tyndt for hækleopskrifter, men ikke fundet en som lige var mig. Bagernes kajkager her i området har nemlig åben mund og chokoladebund, hvilket nettets opskrifter ikke kan klare. Så nu har jeg prøvet selv... En hæklet kajkage med åben mund, lyserød filt og brun chokoladebund. Det er min første egen hækle-DIY, så bær venligst over med mig, hvis der er fejl eller små uklarhedder!! Tips og rettelser modtages med kyshånd :o) Here goes:


MATERIALER:



- Hvidt, sort, grønt og chokoladebrunt bomuldsgarn.
- Hæklenål. Jeg har brugt størrelse 1,75
- Stoppenål og spids nål
- Lyserødt filt

fm = fastmaske
Hver omgang lukkes med en kædemaske og før en ny omgang begyndes, laves en luftmaske. Kender du ikke til en magisk løkke, forklares og illustreres det lige HER.


ØJNE/PUPIL:

R1 - Med hvid: 6 fm i en magisk løkke (6)
R2 - 2 fm i hver fm på ringen (12)
Hæft ende og efterlad en lang snor til at sy med.

R1 - Med sort: 6 fm i en magisk lykke (6)
Hæft ende og efterlad en lang snor til at sy med

Sy den sorte pupil fast på den lidt større hvide cirkel.


KAJ KAGEN OG CHOKOLADEBUNDEN:

R1 - Med grøn: 6 fm i en magisk lykke (6)
R2 - 2 fm i hver fm på ringen (12)
R3 -  * 1 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt (18)
R4 -  * 2 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt (24)
R5 - * 3 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt (30)
R6 - * 4 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt (36)
R7 - * 5 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt (42)
R8-R12 - 42 fm
R13 - 12 fm, 30 luftmasker, 12 fm fra fm nr. 30 i omgang 12.
(Ekstra forklaring: du er nu ved at lave mundens åbning)
R14-R17 - 54 fm
Herefter hæftes ende.






Nu skal øjne monteres og to halve filtcirkler klippes af det lyserøde filt, så de pakker ind i munden. Størrelsen afhænger af hvor stramt man hækler. De to filtcirkler syes sammen på midten, så der automatisk kommer en fold, som vist på billedet:






Herefter fyldes kaj ud med vat og chokoladebunden kan påbegyndes!

R1 - Med brun: 54 fm
R2 - Hækles kun i de inderste løkker: * 4 fm, saml to fm * gentag hele vejen rundt (45)
R3 - * 3 fm, saml to fm * gentag hele vejen rundt (36)
R4 - * 2 fm, saml to fm * gentag hele vejen rundt (27)
R5 - * 1 fm, saml to fm * gentag hele vejen rundt (18)
R6 - * 1 fm, saml to fm * gentag hele vejen rundt (12)
R7 - * 1 fm, saml to fm * gentag hele vejen rundt (4)
Hæft en lang ende og sy det lille hul i chokoladebunden sammen.


TILLYKKE! Du er nu indehaveren af et styk ikke fedende kajkage :o)

28 kommentarer:

  1. Hvor er den sød, Katinka elsker Kajkager, så den skal prøves. HVor er dit garn fra?

    SvarSlet
  2. Det hvide bomuldsgarn er fra Super Brugsen. Det brune garn er fra min families garngemmere. Altså mange år gammel. Det sorte har jeg nappet på Store Byttedag og det grønne kan jeg ikke præcis huske, hvor er købt.

    Konklusion: Jeg kan desværre ikke være så behjælpelig. Dog er det grønne bomuldsgarn lidt tykkere end de andre farver! :o)

    SvarSlet
  3. Han er da bare så lækker ham Kaj. En super opskrift der bestemt skal prøves. Tak fordi du deler.

    SvarSlet
  4. Den er jo fantastisk!!! Elsker den! Får lyst til at lave en kaj-kage i Fimo.

    SvarSlet
  5. Kære Helene
    Fin opskrift på Kaj-kage - rigtig godt med angivelse af hvor masker der skal være efter hver omgang - så kan man hurtig se hvis der er noget galt. KH Bente

    SvarSlet
  6. Hej Bente :o) Tusinde tak for tilbagemeldingen! Kh Helene

    SvarSlet
  7. Hvor er den sød og den flotteste opskrift jeg har set. Tak fordi du deler. Jeg vil gerne vide hvad du gør med de to lyserøde halvcirkler i åbningen, syr du dem fast eller "ligger" der løst?

    SvarSlet
  8. Hej Christina. Tak for din kommentar. De to lyserøde halvcirkler syr jeg fast inde i kaj. De to cirklers buede kant syr jeg fast på Kaj. De to lige sider syr jeg sammen med hinanden.

    SvarSlet
  9. Ih det er sådan en fantastisk side du har her! Elsker den :) Jeg har lige set alle de fine ting du har hæklet, og har bare så meget lyst til at gå igang nu med det samme. Der er bare et problem, jeg kan ikke hækle. Så jeg ville høre om du (eller nogen af alle jer der følger med her på siden) kender en god side med, Sådan hækler du for begyndere og helst på dansk. Så jeg kan komme igang med nogen af alle de fine ting :)
    Kh Mette

    SvarSlet
  10. Hej helene.
    den er rigti fin den kaj kage, jeg tænke du har lavet et kage fad. med ex orios på, kan man ikke få opskriften på det kage fad også :)
    MVH helene

    SvarSlet
  11. Hej navnesøster :o) Hvis du tænker på opskrifterne på resten af kagerne, så er de som følger:

    Oreos: http://betinaolsen.blogspot.com/2010/07/hklede-oreo-smakager-opskrift.html

    Resten af opskrifterne er fundet på Ravelry. Et gratis håndarbejdsforum, hvor der findes tusinder af hækle- sy- og strikkevejledninger. Det er gratis at oprette en bruger :o)

    SvarSlet
  12. super dejligt mange tak :)
    jeg er lige ved at lære og hækle, syntes de kunne være super seje som lejetøj til min datte. tak for inspiration.
    MVH Helene

    SvarSlet
  13. Tillader mig at hoppe indover med et link/svar til den Anonyme der ikke kan hækle og efterspørger hjælp/video dertil, prøv at kigge her
    http://www.garnstudio.dk/lang/dk/video.php

    SvarSlet
  14. har du ikke andre opskrifter på nogle hækledyr eller bare noget man kan hækle? :)

    SvarSlet
  15. Jeg har desværre ikke lige opskrifter på lager. Men jeg kan virkelig anbefale siden Ravelry. Her opretter man gratis en profil, hvorefter man bare kan søge løs i et kæmpe arkiv.

    SvarSlet
  16. prøv garnlager i Grønhøj ved Karup. midtjylland, billegt

    SvarSlet
  17. garnstudio.com, prøv at se der, masser af gratis mønstre google grønhøj garnlager og se åbningstider

    SvarSlet
  18. Til den anonyme som gerne vil have opskrifter på hæklede dyr mm.
    Jeg kan oplyse at man kan købe 2 hæklebøger fra KLEMATIS hos boghandleren der er 2 - og de hedder hhv. "hæklede dyr" og "flere hæklede dyr".
    Så mit råd til dig er, at prøv boghandleren og spørg efter ovenstående - der er virkelig mange sjove dyr og fantasidyr man kan hækle. God fornøjelse.
    Og til Helene - det er første gang jeg er på din hjemmeside - og sikken en oplevelse man bliver virkelig inspireret - jeg ville egentlig bare prøve disse flettede tasker - men kan se man blive meget inspireret og får lyst til at prøve "det hele". Tak fordi du deler din side og dine idéer ud.
    Hilsen fra Lone i Hvidovre.

    SvarSlet
  19. Hej Helene
    Jeg er vildt inspireret af dine hæklede kager, er det noget du har en opskrift på så jeg kan få et lækkert kagebord ??

    med venlig hilsen Susanne i Viborg

    SvarSlet
  20. Hej Susanne. Kajkage opskriften er jo her. De andre kager jeg har skrevet indlæg om, findes alle gratis på nettet. Jeg skulle have linket til opskrifterne i indlægene.

    SvarSlet
    Svar
    1. En Kajkage – hvor herligt! Det er første gang, jeg ser sådan en fyr. Fantasien fejler ikke noget. Jeg elsker sjove ting! Men du har ganske ret – man får kun den sjov, man selv laver!!

      Slet
  21. jeg er nybegynder... jeg er med indtil her!!

    er der nogen der kan oversætte??

    R3 - * 1 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt (18)

    mvh

    SvarSlet
  22. Række 3: begynd med at lave en fastmaste i første løkke.
    I næste løkke laver du to fastmasker. Næste løkke igen 1 fastmaske.
    Næste løkke igen 3 fastmasker. Du kører skiftevis 1 og 2 hele vejen rundt.

    SvarSlet
  23. Hej Helene

    Jeg er lidt lost!

    Du skrive i den seneste besked at R3 - * 1 fm, 2 fm i næste * gentag hele vejen rundt, skal forstå som at man skiftevis hækler en 1 gm og 2 i løkkerne, i alt 18 gange.

    Så må det betyde at R4, skal være 2 fm i hver løkke i alt 24 gange. R5 er skiftevis 3 og 2 fm i løkkerne i alt 30 fm.

    Hvis jeg gør dette, så bliver hovedet slet ikke jævn, det laver i stedet buer.

    Hvad gør jeg forkert?

    Mvh
    Johannes

    SvarSlet
    Svar
    1. Tallet i parantesen ved hver omgang angiver, hvor mange masker omgangen består af, når den er hæklet færdig - ikke hvor mange gange du skal gentage noget.

      Tag række 3: i den første maske laver du 1 fm, i den næste maske laver du 2 fm, i den næste 1 fm, i den næske 2. Skiftevis en og to fm hele vejen rundt, altså ender du i alt med at have lavet 18 fm, frem for 12 i omgangen før.

      Giver det mening? Ellers skriv endelig igen!

      Slet
    2. Yes det forstår jeg. hvilket også vil sige i række fem der starter man med 3 fm i den første maske og så i den næste skal jeg lave 2 fm, den næste 3 fm, den næste 2 fm osv.

      Hvis jeg gør dette og efter hver ny omgang forsætter med at udvide hver anden maske i rækker, så bliver en hel deform :S

      Slet