Vejledning til flettet penalhuse


Så har jeg endelig fået snøvlet mig sammen til at flette et penalhus færdigt. Undervejs har jeg haft gang i kameraet, så I kan se hvordan et sådan penalhus bliver til. Et sådan penalhus kræver en del timer - så sig ikke, at I ikke var advaret!

Sådan begynder det:

Til penalhuset ovenfor har jeg selv brugt chipsposer, men man kunne også sagtens have brugt andre materialer som slikposer eller poser fra frosne grøntsager eller pasta. Personligt synes jeg ikke resultatet bliver så godt, hvis man bruger tykt materiale som kaffeposer eller poser fra dyrefoder. Dette skyldes, at man fletter i to lag nogle steder. Dette ses tydeligt, hvis man vælger det kraftige materiale.


Stykkerne jeg bruger måler 3,5 x 8 centimeter. Det er den størrelse jeg vil anbefale at man bruger. Bliver ternerne større, eksempelvis 4,5 x 10 centimeter, begynder det at blive svært at få lynlåsen til at side pænt. Der kommer for langt mellem stingene hvormed lynlåsen syes fast.

Overordnet består penalhuset af 2 identiske aflange kurve syet sammen med en lynlås og en dobbelt flettet strimmel. Vi starter ud med at lave de to halve kurve... 


Hver kurv skal ende med at se ud som ovenfor. Hver kurv består af 5 sammensyede dele. De tre dele udgøre bunden mens de to sidste dele udgøre kanten på kurven.

Sådan ser den færdige kurvebund ud. Denne er opbygget som vist nedenfor:




Øverst en dobbelt midterstrimmel. Midt for en flad ring som omslutter den dobbelte midterstrimmel. Nederst en og en flad ring som omslutter den mellemste ring med den dobbelte strimmel i midten.


Midterstrimlen består af 52 tern. Den mindste flade ring består af 68 tern mens den største flade ring består af hele 84 tern. Hvis du vil flette penalhuset i samme størrelse, som jeg har gjort.

Ovenstående tre dele flettes og syes sammen. Dette gøres på præcis samme måde, som skulle du flette en almindelig kurv eller en taske med aflang bund. Vejledningerne til kurvene finder du lige her (klik). Vejledningen til tasker med flad bund findes her (klik)


Når de tre dele er syet sammen, flettes to ringe af hver 88 tern. Du skal altså sammenlagt bruge 176 tern til de to ringe. De to ringe syes på bunden som beskrevet i vejledningen til at lave kurv. Vejledningen finder du lige her (klik).

Så får du en sådan kurv. Nu skal der bare laves en magen til. Samlet skal du have 2 kurve. 


Herefter skal du flette en dobbelt strimmel magen til den du har brugt til midten af hver af de to aflange kurve. Denne strimmel skal dog være en del længere, hele 104 tern. Nedenfor er vist begyndelsen på strimlen:


Når du har flettet strimlen på de 104 tern, skal de steder hvor den lapper ind over hinanden syes sammen. Når dette er gjort, ser strimlen således ud:


Nu skal strimlen syes fast på begge kurve. Vi starter med at vælge den ene. På kurven ende kommer det til at se ud som vist nedenfor:





Når strimlen er syet helt på den ene kurv, ser det således ud:





Ligeledes syes strimlen fast på den anden kurvehalvdel. Herefter er selve penalhuset færdigt og klar til at få isat lynlås. Mit penalhus ser således ud:



Herefter bruger jeg en bred lynlås på 25 centimeter, som jeg syer fast hele vejen rundt i det åbne hul. Lynlåsen kan sagtens være lidt for lang, men helst ikke kortere end 25 centimeter, hvis du fletter i samme størrelse som jeg. Lynlåsen syes i på præcis samme måde som en lynlås isættes en almindelig flettet taske uden flad bund.




Herefter er penalhuset færdigt og klar til brug! :o)



178 kommentarer:

  1. Juuuhuuu, hvor er det en fin "fletteanvisning", jeg glæder mig til at prøve den lige snart jeg får en hånd fri fra "børnebørns-banden" på mandag.
    God week-end og adventshygge

    SvarSlet
  2. Hvor er du super sej Helene ;) Den skal jeg snart prøve at lave. Kh Gitte

    SvarSlet
  3. Tusind tak for DIY, den skal afprøves i nærmeste fremtid :)

    SvarSlet
  4. YAY! Det skal klart afprøves, når jeg engang er færdig med Bedstes julegave og min computertaske(: & når jeg får nogle flere chips/kaffe-poser :D

    - Malene B.

    SvarSlet
  5. Hvor fedt, at du gider gøre dette for os :-) men øv hvorfor er det altid så svært med den dumme lynlås? Mine tasker jeg har flettet indtil videre er blevet fine, men når lynlåsen så kommer i bliver de knap så fine :-(

    SvarSlet
  6. Trine - har du forsøgt at smide tasken ind under noget tungt, når du har syet den sammen. Først når den har været i pres, vil jeg sy lynlås i.

    Det synes jeg personligt er meget nemmere. Så har tasken ligesom den endelige form.

    SvarSlet
  7. Det vil jeg da lige prøve, så må vi se om det hjælper :-)

    SvarSlet
  8. Hej Helene !
    Super flotte ting du laver og finder.. Jeg følger dagligt med i hvad du laver, og er derfor også gået igang med penalhuset, dvs. jeg er halvvejs færdig, og er begyndt at lede efter lynlås. Derfor efterlyser jeg målet på lynlåsen ? :)

    SvarSlet
  9. Hej igen....

    Nu har jeg kæmpet med sammensygningen af penalhuset og hver gang mangler jeg tern i de to ringe som skal syes fast på bunden, hvad gør jeg galt ? ? ? Jeg har haft lidt svært ved at tyde dine billeder der hvor man kommer til hjørnet på bunden, måske det er fejlen ? Måske du har oplevet lign., kom gerne med et fif/løsning da penalhuset skal være færdig til jul :)

    SvarSlet
  10. Tak for vejledingen:-) Ved ikke helt om jeg tør.. Det er jo et stort arbejde;)

    SvarSlet
  11. Hej
    Jeg er færdig med og lave sådan en og en masse andre ting af det men hvordan får du sat den lynlås fast i uden den river sig op igen har prøvet mange gange ?.

    SvarSlet
  12. Hej anonyme. Præcis hvad mener du med, at lynlåsen river sig op? At den mens du syr løsner sig, eller at den løsner sig når du har syet færdigt?

    SvarSlet
  13. Et lille jule ønske ?! Når din vejledning at blive færdig inden jul ???? Det håber jeg, for ellers har jeg en søster som ingen julegave får !

    SvarSlet
  14. Det er netop hvad den bliver. Jeg har fået skaffet mig en chipspose at folde af. Så forhåbentlig bliver vejledningen færdig i aften :o)

    SvarSlet
  15. Hej - tak for god inspiration :)
    Jeg har endnu ikke fået prøvet mig frem med flade bunde, men det klart næste projekt, når jeg har fået lavet tasker/flade penalhuse til julegaver. Hvormange chipsposer har du brugt til penalhuset?

    SvarSlet
  16. Hej Helene.

    Den er da blevet super fin, men jeg har lige et spørgsmål:
    er der dobbelt lag af flet i siden på kurven?

    SvarSlet
  17. Ja, der er en stribe med dobbelt lag flet hen ad begge siderne på penalhuset. Den er god nok.

    SvarSlet
  18. Tusinde tak :) jeg er allerede i fuld gang med at klippe, glæder mig til resultatet. Tak for den fine idé:)

    SvarSlet
  19. Hvor bred er din lynlås ?

    SvarSlet
  20. Min lynlås er lige under 4 centimeter bred.

    SvarSlet
  21. Kan du lave en video

    SvarSlet
  22. Hej. Nej, desværre. Har ikke flere penalhuse undervejs at filme. Desuden synes jeg ikke videovejledninger er så gode igen, fordi der kommer alt mulig fumleri med.

    Men har du et specifikt problem, må du endelig maile. Så kan jeg prøve at hjælpe med at løse det.

    SvarSlet
  23. nejh... den kunne jeg godt have brugt da jeg lavet min den store taske! http://n-m-n.dk/wp-content/uploads/2011/11/384122_10150388018791513_619521512_8818844_2087117425_n.jpg

    SvarSlet
  24. Super idé - tak for vejledningen.

    SvarSlet
  25. Niko - det ser da ellers ud til, at du er sluppet rigtig godt fra det. Super flot taske! Wauw!

    Lisa - selv tak :o)

    SvarSlet
  26. Hej! Hvor mange af de stor slikposer har du brugt til penalhuset af slikposer? :-)

    SvarSlet
  27. Orv. Jeg har ikke talt, men det er mange! Som i rigtig mange!

    SvarSlet
  28. Hej Helene
    det er nogle totalt flotte ting du har lavet

    SvarSlet
  29. Hejsa super god vejledning :)
    Har et spørgesmål, de strimler der er det 3,5 på breden og 8 på længden??

    SvarSlet
  30. Hej Helene.
    Hvilken tråd bruger du til at sy med, og hvor køber du det?

    Det er nogle så flotte ting du laver :-)

    Tina.

    SvarSlet
  31. Jeg bruger hvidt hæklegarn. Det kan købes i store nøgler i Super Brugsen landet over. Mener et nøgle koster omkring 40 kroner. Men så er der også til mange tasker/kurve/penalhuse :o)

    SvarSlet
  32. Mange tak for hurtigt svar :-)
    Vil prøve om ikke jeg kan lave et penalhus.

    Endnu engang, virkelig flotte ting du laver!

    SvarSlet
  33. hej jeg syns det er nogen super seje ting du laver har prøvet og lave nogen ad dem og det gik okay men du kunne måske godt lave nogen video klip så det er let nemmer at forstå

    SvarSlet
  34. Hej Laura. Som jeg så mange gange har skrevet herinde, så har jeg valgt udelukkende at lave billedevejledninger. Videovejledninger kan du derfor ikke forvente dukker op herinde.

    SvarSlet
  35. hvor mange tips poser skal du bruge til sådan en???

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg desværre ikke tal på. Men det er flere end man tror, selvom det er mange små stykker, som skal bruges.

      Slet
  36. det er en genial ide, alt det man ellers bare smider væk, kan blive til nyttige ting. tak for ideen og vejledningen.

    SvarSlet
  37. hej.. hvorfor kan vi ikke se din opskrifter mer .. den fryser når vi går der ind .. hilsen D.A

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg formoder at du bruger Internet Explorer (det blå e som ikon) til at vise hjemmesider med. Det er pt nogle problemer med blogspot sider og Internet Explorer.

      Der arbejdes på at få det løst, men ind til da vil jeg anbefale dig at bruge Firefox, Google Chrome, Safari eller et andet program.

      Slet
  38. Hej! Super ide! Den er rigtig flot, men vil gerne lige høre hvor stor den bliver? Kan du evt. skrive målene? Tak på forhånd!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det færdige resultat og målene finder du i min shop under solgte tasker. Shoppen kommer du til via min hovedmenu øverst oppe :o)

      Slet
    2. Tak for hjælpen:-)

      Slet
  39. - og kan man bruge reklamer, som man har sat tape på til den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan lade sig gøre, men jeg vil ikke anbefale det. Synes det bliver lidt for stift at flette med. Det er lidt omstændigt at flette med stive led.

      Slet
    2. Jeg er i gang med min anden taske lavet af reklamer, og synes ikke det er for stift at flette med. Men jeg bruger reklamer, fordi det tager utroligt lang tid at samle kaffeposer el. slikpapir nok (selvom man får hjælp fra andre). Men da jeg allerede er i gang med en, så kan jeg jo samle til penalhuset nu! :-) - Forresten super flotte tasker du laver! Man får en masse god inspiration! Og gode vejledninger, dem har jeg haft stor nytte af! :-)

      Slet
    3. Fedt at høre, at andre har mod på fletteri af papir :o) Så er der også lidt variation i de tasker som laves!

      Og tak for rosen ikke mindst. Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine skriverier og vejledninger!

      Slet
  40. hejsa.. meget flotte ting du laver.. jeg er ved at lave sådan et penalhus her. men stykkerne jeg bruger er 4x9 cm... og jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvor lang "bunden" på den ene halvdel er inden du sætter de 2 ringe på af 104 tern???

    håber du kan hjælpe mig.. mvh sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Når man fletter er det "ligemeget" med centimeter. Det handler om at antallet af tern skal passe med resten af bunden. Men det lyder også som om, at du har forstået dette.

      Jeg har desværre ikke en taske at måle på. Men tror midten af bunden er omkring 16 centimeter, før jeg fletter udenom.

      Slet
  41. Jeg er i fuld gang med at lave et penalhus men jeg tegner også selv billederne der til så det tager lidt længere tid at lave/flette når der skal så mange forskellige billeder/tern på

    SvarSlet
  42. Okay tak. Det var mere for at penalhuset ikke blev for stort. :-)

    SvarSlet
  43. Hej!
    Jeg er i gang med at lave et af de her sen penalhuse.
    Jeg har bare et spørgsmål: Hvordan laver man den dobbelte midterstrimmel?
    Kan virkelig ikke gennemskue hvordan man gør. Jeg har kigget derinde hvor man laver kurve, men jeg forstår det ikke helt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! Du skal ikke kigge inde "hos kurvene". Der laver man nemlig ikke sådan en bund. Du skal kigge i min vejledning til at flette flade bunde. Den finder du her:

      http://genbrugblirguld.blogspot.com/2011/03/diy-flettet-taske-med-flad-bund.html

      Slet
  44. Hej jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver den midterststimmel

    Jeg laver min taske ud at rekamer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Se min vejledning til at flette tasker med flad bund. Du finder den ude i højre kolonne på siden. Der er det vist i detaljer :o)

      Slet
  45. Hej
    jeg har fundet stedet hvor det står det er let at se og finde du af♥

    SvarSlet
  46. Hej
    jeg har nu lavet den midterste strimmel. Kan ikke helt find ud og om den bare skal være sådan, eller den skal sy'es sammen??!
    Hvis den bare skal være sådan kan der jo ryge ting ud af den!

    Hilsen

    Mig♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Den midterste strimmel skal selvfølgelig syes sammen.

      Slet
    2. hvordan??!
      sy'er man den midterste strimmel sammen??!♥

      Slet
    3. Der er intet facit. Eneste pointe er at tråden ikke må ses og at de to strimler i bunden skal syes sammen, så der ikke er hul i midten. Bare sy frem og tilbage a la når ringe syes sammen.

      Slet
    4. tak♥ for hjælpen♥

      Slet
  47. Hej igen
    hvor lan er din lynlås??!♥
    jeg laver samme størrelse som dig

    SvarSlet
  48. der skal selvfølgelig så Hvor lang er din lynlås??!♥

    SvarSlet
  49. Jeg har desværre ikke tasken her. Kan du ikke bare måle hullet i fletteriet, når du har syet tasken sammen?

    SvarSlet
  50. Hej igen Helene. Nu skulle jeg til at sy den sidste halvdel af penalhuset på og så kommer jeg til at se at den side af dobbeltstrimlen som jeg skal sy på "vender forkert". Har du en ide om hvad der er gået galt??

    På forhånd tak
    Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med "vender forkert".

      Men jeg tænker, at du har to ens sider af leddene mod hinanden? Så syr du bare sammen så godt du kan. Man kan sy nærmest i cirkler langs stykket man vil sy sammen.

      Slet
  51. Hej♥
    jeg er noget rigtig langt med mine sider. Jeg kan ikke lige finde ud af om du har sy'et 1 eller to ringe på hver?. og hvordan syer du så ude i kanterne? der er jo nærmest en firkant, det kan jeg ikke gennemskue♥

    Håber du kan hjælpe mig med det♥

    På for-hånd TAK♥

    SvarSlet
    Svar
    1. 2 ringe på hver side.

      Jeg forstår ikke helt hvad du mener med kanterne :o)

      Slet
    2. så jeg skal lave 4ringe i alt??
      der hvor man laver en slags firkanter.

      Slet
  52. Ja, du skal have fire ringe i alt

    SvarSlet
  53. Hej

    Hvordan sy'er du ringene på i hjørnerne.
    Takkerne på ringene er spidse. hvordan syer du dem så på der i hjørnerne hvor de er firkantet

    SvarSlet
    Svar
    1. Ligesom beskrevet i kurvevejledningen. Helt samme princip :o)

      Slet
  54. super pæne tasker du laver...

    Jeg har et spørgsmål, er nybegynder på de tasker her har kun lavet to. Men når de er syet sammen i sidderne og bunden syndes jeg tasken bliver skæv..

    Er det mig som gør noget forkert eller bliver de sådan...Håber du/i kan hjælpe..

    Mvh lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte. Er det før eller efter, at du har syet lynlås i, at taskerne føles skæve?

      Slet
  55. Det er før, men det hjælper ikke når lynlåsen kommer i der er det det samme..

    SvarSlet
    Svar
    1. Har du mulighed for at sende mig et par billeder af en af taskerne?

      Så kan jeg muligvis give et bedre forslag til en løsning :o)

      Slet
  56. ja det har jeg da... hvor skal de sendes til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Til min mail: genbrugblirguld(a)hotmail.com

      Slet
  57. Hejsa! Jeg vil bare lige sige, at jeg elsker din blog, og takket være din taske/kurve-vejledninger har jeg selv fået fremstillet en hel masse forskellige ting :-) Jeg elsker alt sådan nogle kreative ting, og jeg bruger utrolig meget tid på det! Jeg har altid lavet kreative ting, men de punge overgår alt! Jeg elsker det! :D
    Jeg er oven i købet begyndt at få bestillinger på punge, så det er da bare en bonus, at man kan tjene lidt ekstra :-)
    Jeg synes det er rigtig fedt, at du går så meget op i de ting du viser på bloggen, og at du er så vild med retro. Jeg synes også selv, at det er virkelig fedt!
    Hvis du får flere DIY ideer, så husk at lægge dem ind på bloggen. Følger med glæde med!
    http://ceciliebangbaek.blogspot.com/

    SvarSlet
  58. woow den er flot. jeg kan ikke helt se hvorfor du bruger den der dobeltstrimle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilken en af dobbeltstrimlerne tænker du på? De to i siderne eller en lange i midten under lynlåsen?

      Slet
  59. Pyha et arbejde, men jeg skal også igang med det når jeg har lidt at bruge til det;) Penalhuset er meget flot;)

    SvarSlet
  60. dem begge to
    hilsen hende der skrev woow den er flot jeg kan ikke se hvordan du bruger dobeltstrimlerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er tre dobbeltstrimler i alt. Hvis du ser penalhuset som to kurve der er syet sammen, så udgøre to af de tre dobbelte strimler midten i kurvebundene. Der er altså en dobbeltstrimmel i midten af hver kurvebund.

      Den sidste dobbeltstrimmel bruges til at samle de to kurve med. I toppen samler lynlåsen kurvene, i bunden den dobbelte strimmel.

      Slet
  61. Hej :-) Den er super flot, men kan det virkelig passe at ternene kun bliver lidt under en centimeter på hvert led?? Synes det er meget meget småt at arbejde med....

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt korrekt. Og ja, det er ret småt.
      Men resultatet bliver godt :o)

      Slet
  62. Hej;)
    Skal man lave hvert led som man gjord hvis man lavet en taske??

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Alle led laves på præcis samme måde :o)

      Slet
  63. kunne du evn lave en videooo jeg synes nemlig det er svært at forstå

    SvarSlet
    Svar
    1. Vejledninger er noget som tager uendelig lang tid at lave. Yderligere er alt herinde noget jeg laver ved siden af mit arbejde, mine studier osv osv. Derfor er der desværre nogle tidsmæssige begrænsninger for, hvor meget jeg kan gøre ud af disse vejledninger.

      Derfor har jeg prioriteret denne vejledningsform frem for eksempelvis video, som vil kræve endnu mere tid. Derfor kan jeg desværre ikke efterkomme dit ønske. Beklager.

      Slet
  64. ok helt i orden:-)

    SvarSlet
  65. Hej... Jeg kunne godt tænke mig at vide antallet og størrelsen på det lille penalhus...

    SvarSlet
    Svar
    1. Størrelsen i centimeter kan ses på min salgsside under solgte tasker.
      Antallet af tern kan jeg ikke tælle, idet jeg ikke har penalhuset mere, desværre.

      Slet
  66. Hej... Jeg kunne godt tænke mig at vide antallet og størrelsen på det lille penalhus...

    SvarSlet
  67. Ok... Tak for hjælpen...

    SvarSlet
  68. Ok... Tak for hjælpen...

    SvarSlet
  69. Hej..
    Har lige et lille spørgsmål, for jeg blev lige helt forvirret.. :-)
    Nederst på siden står, at tingene på siden ikke må gengives uden din skriftlige tilladelse, men du har lagt vejledning o.l. ud..
    Mås man så godt kaste sig ud i at flette selv, eller hvad ? :)

    Hilsen forvirret person :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej forvirrede person.

      Jeg håber jeg kan få fjernet forvirringen.

      Du må flette alt hvad du vil. Du må printe vejledninger ud, flette sammen med familien og sælge tingene, hvis du lyster.

      Det du ikke må er at ligge min vejledning og mine billeder ud på din egen hjemmeside. Du må heller ikke printe min vejledning ud og sælge den til andre interesserede. Med mindre selvfølgelig du har fået skriftligt lov af mig :o)

      Giver "sagen" mere mening nu?

      Slet
    2. Jo tak, det var meget bedre! :-)
      Blev bare helt bekymret om jeg havde gjort noget forkert, da jeg i weekenden brugte atten timer på at flette en pung !! :) haha :D
      Ej, den blev rigtig fin, og jeg er glad for at der er nogle som dig der bruger tid på sådan noget :-)

      Tak for hjælpen, selvom jeg nok er blevet lidt en "flettoman" ..:)

      Slet
    3. Selv tak :o) Ja, det er farligt at få begyndt!

      Slet
  70. Min barndomsveninde skal konfirmeres her i maj, tror du jeg kan nå at lave et penalhus? Jeg ANER ikke hvordan man fletter de der tern, kan du hjælpe??

    Knus herfra:)

    Ps. super fin blog du har:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du er vedholdende og ikke er typen der gir op, ja :o)

      Leddene kan du lære at folde under menupunktet "tasker". Det er samme slags led som bruges til alt fra kurve til almindelige tasker og penalhuse.

      Slet
  71. Årh tusind tak:-) jeg skal nok nå at blive færdig. Er nemlig allerede godt igang. Og så lige en omgang ros til dig Helene, fordi du er så hurtig til at svare på de kommentarer folk sender dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen :o) Og god flettelyst!

      Slet
  72. Kære Helene.
    KORS - jeg beundrer din tålmodighed.....
    Du lægger DIY´er ud til frit brug for alle os, der følger dig med stor fornøjelse og jeg må sige, at det er flot af dig at besvare alle de forespørgsler, som man i bund og grund kan læse sig til andre steder....
    Jeg har en kæmpe kasse fuld af kaffeposer, slikpapir, plast fra appelsinnet og meget andet. Har lavet en enkelt ring som start på et indkøbsnet, men er ikke kommet videre...
    Det er ikke "din skyld", men blot laver jeg rigtig meget andet og er i tvivl om, om jeg nogensinde kommer videre ;0)
    TAK for din tålmodighed og for din fine blog.
    Kh. Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.


      Tak for din kommentar.

      Jeg havde selv hovedet fuld af spørgsmål, dengang jeg begyndte at flette. Men jeg havde ingen til at svare på dem. Så kan jeg ved at svare på spørgsmål hjælpe folk til at kunne flette videre, ja så gør jeg gerne det.

      Der findes så fantastisk mange måder at være kreativ på. For tiden hækler jeg rigtig meget. Måske hækler jeg endda mere end jeg fletter. Det virker også til, at du får lavet en masse andre smukke ting, selvom du ikke får flettet. Måske kommer lyste over dig engang - det skader jo ikke at have projekter liggende til når lysten er der ;o)

      Har været forbi din blog og tilmelde mig som fast læser.
      Det er virkelig nogle flotte ting og sager, som du får fremstillet!!
      Sidder lige og er faldet i svime over billederne fra dit kreadepot. Forståeligt at du elsker at fordybe dig i det værelse med sagerne omkring dig :o)

      Slet
  73. Tak skal du ha' Helene og stort velkommen til...
    Ja, godtnok er jeg ikke arbejdsramt, men 3 skønne børnebørn og hus og have m.v. Tager jo også lidt tid.
    Og ja, det skal nok komme.
    Kh. Lene.

    SvarSlet
  74. har bare fået verdens største penalhus... hvad måler dine...? jeg valgte at kører en smule større tern, da jeg skulle arbejde med kaffeposer, men skar ned på ternene i forhold til din vejledning... 28x14x11,5 (lxbxh) blev de endelig mål på mit...

    kh
    Simone

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan se de forskellige varianter og størrelser på min salgsside :o)

      Slet
  75. Hej :)
    Fed fed vejledning !
    Har lavet mange tasker og har nu kastet mig ud i penalhuset, men jeg har lige et spørgsmål .
    Midten af "kurven" hvor den er dobbelt, syr du den sammen først eller mens du syr ringene rundt om på ?
    Og syr du "bare" op og ned til de sidder ordenligt sammen?
    Knus :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syer midten af "kurvene" sammen før ringene syes på rundt om. Jeg syer på begge sider af strimlen. Jeg syer frem og tilbage, op og ned. Jo mere jo bedre, dog uden det kan ses. Det skal bare kunne holde godt.

      Slet
  76. Hejsa

    Tak for dine fine vejledninger.
    Jeg er ved at lave et panelhus, og har lavet alle delene. Men jeg har et problem, når jeg skal sy dem sammen. Jeg kan ikke få ringene til at side korrekt. De er lavet med 88 tern, men den er stadog for lille. Hvad gør jeg forkert????
    Mvh
    Bettina

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, det er svært at svare på alene ud fra din forklaring.
      Kan du sende et par billeder pr. mail?

      Slet
  77. Hej Helene.
    Jeg syntes først og fremmest at det er et
    super flot penalhus.
    Men sætter du tape uden på chips/slikposerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Nej, ingen tape.
      Jeg anvender kun tape, hvis jeg fletter af papir.
      Og papir er i min verden for kraftigt til at flette et penalhus af.

      Slet
  78. Hej Helene.
    Så er jeg blevet færdig med mit penalhus af guldkaramelpapir, og jeg skal helt sikkert lave flere, jeg synes de er sjovere at flette end almindelige tasker.
    Tak for vejledningen.
    S

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre :-)
      Jeg er også selv glad for at lave dem. De er meget rare som afveksling til de "almindelige tasker".

      Slet
  79. Kan man bruge almindelige bæreposer til at flette med? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan du sagtens. Men jeg vil anbefale, at du sætter plastik hen over. Eksempelvis klar tape.

      Slet
  80. Hejsa.. Har lige kigget under dit galleri hvor jeg så billedet af en taske. hvor du har skrevet "ny model" under billedet. HAr du lagt opskiften ind på hvordan du har lavet den eller?(:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du tænker på de to tasker, den ene med drager og den anden med heste, så nej. Jeg har ingen vejledning på dem.

      Slet
  81. Hej Helene. Tak for dine sider.
    Du er utrolig tålmodig, Jeg syntes det er meget fine, spændende ting du bruger din resterende tid på. Jeg beundre dig for dine indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita. Tak fordi du tog dig tid til at skrive en kommentar "herinde".

      Over det halve af at have sådan en blog er, at så mange rare og engagerede mennesker som dig har lyst til at følge med og kommentere.

      Jeg nyder at bruge min fritid på sådanne sysler. Og jeg nyder endnu mere, at jeg her igennem denne side får mulighed for at dele ud og forhåbentlig den vej kunne inspirere andre til at overveje, hvad der smides ud, og hvad "affaldet" i stedet kunne være blevet til.

      Slet
  82. Hej Helene
    Hvordan laver du den dobbelt flettet ring , det kan jeg ikke helt regne ud.
    Tak for de gode vejledninger.
    Venlig hilsen Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. En dobbelt flettet ring?
      Dem er der ingen af.
      Formoder du mener stykkerne midt i de flade bunde på siderne og en magen til i bunden af penalhuset lige "under" lynlåsen?

      Slet
    2. det var den jeg mente, men fik skrevet forkert.. Jeg fandet også selv svaret på det :)

      Slet
  83. Super fede ting du laver..
    Jeg er også selv rigtig godt i gang, men jeg har svært ved at skaffe nok slik og chipsposer, hvordan kan du skaffe så mange? Jeg har fået familien til at hjælpe, men det tager laaaang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tager lang tid at samle materialer - sådan er det bare :o)

      Min familie er heldigvis stor og utrolig hjælpsomme. Men hele min vennekreds samler også, eller i hvert fald flere af dem. Så hvis ikke du har fanget dine venner, så kan det anbefales :o)

      Ellers kan man måske få en aftale på plads på ens arbejde eller ens forældres arbejde? Det kan også anbefales :o)

      Slet
  84. Det er da hyggeligt at flette, selvom man støder ind i problemer under projektet. For det første syntes jeg at man kommer ud for at der skal bruges utrolig mange kaffeposer, og jeg mener virkelig utrolig mange. Dernæst er der det med farven, og kvaliteten, det er da noget jeg aldrig har lagt mærke til før, når jeg så sidder og folder står der pludselig noget på posen, som jeg slet heller aldrig har lagt mærke til. Nogen af samme slags kaffepose, har begyndt at ændre deres LOGO.Så der kan da sikkert også skrives en lang historie.Jeg har også været ude for at jeg ikke udtrykte mig korrekt, så der var en der kom med et filter, fyldt med kaffegrums, og spurgte, om det var sådan en pose, jeg var ude efter. Sådan er der mange ting der opstår under forløbet. Tak for din energi, Helene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fik du mig til at trække på smilebåndet. Jeg kender kun alt for godt til alle de udfordringer man kommer ud i. Og ja, jeg har også mødt en stående med et kaffefiler med grums i - og så skiftede KIMS design på peanutposerne undervejs i mit fletteprojekt.

      Slet
  85. Hej fantastisk kreativitet du har :) er vild med din side, har lige et spørgsmål, når du laver de flettede punge liminere du så de strimler, og hvis du gør hvad med? eller bruger du bare chipsposerene som de er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg laminerer ikke hverken chipsposer eller andet plastik.
      Kun når jeg fletter af papir, sætter jeg klar tape oven på stykkerne.
      Dette vel og mærket før jeg begynder at folde dem.

      Slet
  86. Heey Helene..
    Har et spørgsmål
    Den midterste del af bunden er jo ''åben'', skal det syes?
    Er lidt i tvivl, for det ligner at der er hul i penalhuset så..
    - Michelle :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Michelle.

      Altså den åbning der er midt på penalhuset fra den ene ende til den anden er til lynlåsen. Så den skal ikke syes sammen.

      Men hvis du mener midten af de to kurvebunde der fremstilles, der ved den dobbelte strimmel, ja, så skal de syes sammen.

      Slet
  87. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  88. hejsa det er en super side du har, det vil være rart at du skrev hvor mange firkanter man skal bruge

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak! :o)

      Antallet af tern er en smagssag og afhænger af størrelse og hvilken størrelse lynlås man har til rådighed.

      Slet
  89. Hej :-) jeg har lavet de to "kurve" og skulle så til at lave midterstrimlen, men ligemeget hvordan jeg laver den, passer den bare ikke til de to kurve... Ved du hvorfor? og kan du hjælpe mig med at løse det:-)? Det er bare træls nu hvor man næsten er færdig..øv øv!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener med, at strimlen ikke passer. Men hvis du tænker på, at strimlen skal passe sådan ind, at der på begge sider kommer en kompliceret side mod en simpel side på kurven, så har det ingen betydning. Man kan godt sy den på alligevel.

      Ellers er du meget velkommen til at sende mig en mail med et par billeder og en forklaring. Så skal jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig. Du skal selvfølgelig ende med et færdigt penalhus - især når du er nået så langt :o)

      Slet
    2. Ja, det er lige det jeg mener! :-) tusind tak for sådan et hurtigt svar, og forresten tak for alle dine vejledninger! De har hjulpet mig godt på vej, og jeg har fået en masse fine tasker ud af det :-) stor ros til dig!

      Slet
    3. Dejligt at høre, at det var det tip du behøvede.
      Og selv tak :o) Det er dejligt at vide, at vejledningerne kan bruges.

      Slet
  90. Hejsa. Så fine ting du laver. Er imponeret :-)
    Jeg er også ved at prøve at lave sådan et penalhus. Har lige et spørgsmål det dobbeltstrimlerne (den i midten af kurvene og den man sætter kurvene sammen med). Hvordan gør du så den ene side ikke bliver højere en den anden? Der hvor der er to lag er den jo højere end der hvor der kun er en. Synes ikke jeg kan se det på dine ting men på mit er der kommet sådan en kant. Håber du forstår hvad jeg mener og kan hjælpe mig.

    SvarSlet
  91. Jeg tror godt, at jeg har fanget det der driller dig.
    Det man kan gøre - og som jeg gør, er at skiftevis placere det ene og det andet lag øverst i samlingen.

    Altså ved de tern langs samlingerne, hvor der kommer to lag flet oven på hinanden. Her folder jeg skiftevis ternen fra den ene side øverst. Og ved næste 2-lags-punkt ternen fra den anden side øverst.

    Giver det mening?

    SvarSlet
  92. Ja det gør det. Mange tak :-)
    Og igen mange tak for en fed side at læse med på.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen og selv tak for hjælpen :o)
      Rigtig god aften til dig også!

      Slet
  93. Tusind tak! :-D Glæder mig til at komme i gang! :-)

    SvarSlet
  94. Det er da en succes Helene. Nu er jeg lige blevet ejer af grønne poser. Det er jo herligt. Jeg er også begyndt på penalhuset af grøntsagsposer.Det bliver spændende, men, det tager jo lige lidt tid..............;o)))

    SvarSlet
  95. Hvor store er de firkanter du bruger :)

    SvarSlet
  96. De brugte stykker af chipsposer er vist 3,5 x 8 eller 3 x 7.
    Jeg har desværre ikke penalhuset mere, så jeg kan ikke tjekke efter.

    SvarSlet
  97. Hej Helene, det er virkelig nogle flotte ting du laver! :) Er selv interesseret i at lave dette penalhus. Jeg kiggede lidt i din shop, og fandt ud af at du også har lavet nogle i mindre størrelse. Hvilke mål brugte du på dem? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Penalhuset her er flettet med den mindste størrelse tern jeg bruger. Tror de er 3,5 x 8 centimeter. Jeg har også brugt nummeret større tern på 4,5 x 10 centimeter. Alternativt kan 4 x 9 også bruges :o)

      Slet
    2. Okay, mange tak for det. :)

      Slet
  98. Jeg er godt på vej med arbejdet.. Det bliver spændende at se resultat :O

    SvarSlet
  99. Hej ...
    ihh hvor synes jeg bare det er træls... kan bare ikke få billede ni og ti til at hænge sammen... jeg kan ikke få syet 4 ring på bunden.. det bliver ved med at drille mig i hjørnerne ... er der nogen der kunne hjælpe mig lidt evt. med billeder/guidning ??
    Venlig hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.

      Jeg skal se om jeg kan hjælpe. Først og fremmest, i det penalhus der er vist, skal der ikke 4 ringe på samme bund. Man laver 2 bunde og syer 2 ringe på hver bund.

      Og så et fif. Måden man syer ringe på bunden er 100% identisk med måden man laver en kurv på. Så måske min 'sådan laver du en flettet kurv' vejledning kan bruges? :-)

      Rigtig god flettelyst, og skriv endelig igen, hvis det stadig driller.

      Slet
    2. hej igen.. det er selve hjørnerne der driller mig... ( 4 ring = den ring på de 88 tern )
      jeg kan ikke hitte ud af hvordan pokker jeg får dem syet på... skal hjørnerne bukkes om eller tern på ringen bare passes til ned over hjørne?? synes godt det driller...

      arbejder videre på sagen, det er til min datter til skolestart efter ferien... ( børnehaveklassen )

      hilsen Lisbeth

      Slet
    3. det er som om min ring ikke er lang nok... hmmm underligt...
      Lisbeth.

      Slet
  100. Hej igen. Du skal bruge 4 ringe af 88 tern hver. To til at sy på hver kurv. Jeg tror stadig ikke helt, at jeg er med på, hvilken en af de fire 88-leds ringe du har svært ved at montere?! ;-)

    SvarSlet
  101. kan jeg prøve at sende dig et billede af der hvor jeg er kommet til nu ??
    mit nummer er : 21850709
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Fin ide. Kan jeg ikke få det pr. mail?
      genbrugblirguld@hotmail.com

      Slet
  102. fandt en video med hvordan nu kan jeg hitte ud at det....
    Lisbeth

    SvarSlet
  103. Hvordan mener du man skal gøre når du skriver: "de steder hvor den lapper ind over hinanden syes sammen" ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjek min vejledning til at lave tasker med flad bund, der står det bedre forklaret :-)

      Slet
  104. Hej
    Ville hører om du ikke kunne lave et penalhus til mig, i samme størrelse som det du har lavet. jeg har hverken selv tid til at lave et, og kan heller ikke finde ud af det. Hvis det er du har lyst, kan du så ikke lige skrive til mig på min mail, louise-keinicke@hotmail.com så kan vi lige aftale prisen hvis det er.

    SvarSlet
  105. Hej.
    Jeg ville bare hører om hvordan du laver de tre strimler der skal med i bunden? Kan ikke helt se hvordan man laver dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du tænker på den dobbelte strimmel i midten af de flade bunde eller hvordan? :-)

      Slet
    2. Ja, lige præcis.

      Slet
    3. Forstår ikke hvordan man laver en dobbelt strimmel? Indtil videre er jeg i gang med de to strimler med 88 tern i hver. Efter det går jeg i gang med bunden, jeg skal bare lige vide hvordan jeg laver dobbelt strimlerne. :-)

      Slet
    4. Du har givet et link videre, så man kan se hvordan man laver en flad bund.
      Men jeg forstår det ikke! Du viser den i midten, og der ser det ud som om den ligger i to lag. Og det ligner det ikke på denne her side, der ligner det at den er flad. HJÆLP!

      Slet
    5. Husk der er forskel på en bund til en kurv og en aflang bund til et penalhus. I en firkantet kurvebund er der ikke dobbelt lag flet, det er der her i midterstrimlen.

      Slet
  106. Hej Helene og andre her på siden.
    Altså sådan et penalhus vil jeg altså flette. Det er så imponerende at bare ha´ til at stå, til alverdens ting og sager. Det værste er at få samlet så der er nok til det og det er også svært at bestemme sig. Jeg har valgt at stykkerne jeg skal flette af har str. 3,5 x 8 cm. den str. er ikke til at rokke ved. Det skal også være så der er hold i det, så ikke hele projektet falder til jorden lige med det samme.

    SvarSlet
  107. Hej Helene

    Nu hvor du har lavet dette penalhus af chips poser om du så har sat plastic på (klart tape) eller om bare har ladet dem være som de var?
    For jeg er gået igang med at lave et af Anders And blade og ved ikke helt om jeg skal sætte plastic (klart tape) eller om det er bedre bare at beholde dem som de er. Hvad tror du er bedst?
    Jo, og så kan jeg heller ikke helt se hvorfor den strimmel der bliver brugt til at sy de to "halve kurve" sammen med, hvorfor den skal være dobbelt. Kan den ikke bare være normal (altså ikke dobbelt)?
    Og hvor stor bliver denne her, hvis man følger dine mål og str.?
    Håber du kan hjælpe mig lidt, med mine spørgsmål.

    Hilsen M.K.

    SvarSlet
  108. Hej Helene:-)

    - Jeg har prøvet på at lave penalhuset, men den bliver ALT for stor:(
    altså længden på den bliver for lang og kan slet ikke være i tasken.. Jeg ved ikke om det er papirstykkerne der bliver for store eller hvad det er:-)

    Kh Caroline

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Caroline. Der findes flere måder at gøre penalhuset mindre på. Først og fremmest kan ternerne, de stykket man folder af, laves mindre. Nu ved jeg ikke hvad størrelse du har brugt? I vejledningen bruger jeg meget, meget små stykker, 3 x 7 eller noget.

      Herudover kan du lave en ring mindre på de to kurvebunde, på den måde bliver penalhuset også mindre.

      Slet